Ako na deti vplýva reklama?
Deti prichádzajú do kontaktu s reklamou na každom kroku. Cez médiá, priateľov, ale aj v prostredí, v ktorom sa denne pohybujú. Tvoria najflexibilnejšiu cieľovú skupinu, ktorá najrýchlejšie mení svoje návyky. Zároveň najviac podliehajú vplyvu reklamných aktivít, najmä televíznej reklamy.
Rozprávajte sa s nimi o tom, čo v reklame vidia a o čo sa reklama usiluje. Naučte ich preferovať skutočné hodnoty a nepodliehať marketingovým stratégiám.
O reklame
Reklama má mnoho podôb – od televízie, rádia, letákov, časopisov, informačných bannerov až po film. A nové druhy neustále vznikajú. Reklama sa objavuje v rozprávkach, na internete, v emailoch, jednoducho všade.
Je dôležité deti naučiť, že tento spôsob marketingu sa im snaží niečo predať. Že reklama chce ovplyvniť spôsob ich myslenia a ich názoru na niečo. Že účelom reklamy je prezentovať produkt v čo najlepšom svetle, pričom to vôbec nemusí byť pravda. Že komercia robí produkty lepšími než v skutočnosti sú. Ak je na zubnej kefke nakreslená populárna princezná, neznamená to, že táto kefka je lepšia ako všetky ostatné.
Keď budete s deťmi hovoriť o reklame, pomôžete im pochopiť rozdiel medzi produktom, ktorý reklama propaguje a tým istým druhom produktu od iného výrobcu, ktorý sa v reklame neobjavuje.
Svetové korporácie utrácajú milióny ročne v snahe predať niečo vašim deťom. Snažia sa produkty urobiť atraktívnejšími a využívajú, že deti vedia byť veľmi tvrdohlavé a otravné, ak chcú niečo získať. Tak dosiahnu, že sa rodič vzdá.
Vek dieťaťa ovplyvňuje jeho reakcie na reklamu
To, ako deti reagujú na reklamu, ovplyvňuje mnoho faktorov, zahŕňajúc ich vek, skúsenosti, vedomosti, a tiež ako často majú príležitosť klásť otázky a hovoriť o tom , čo vidia.
Z nasledujúcej tabuľky môžete zistiť, ako deti reagujú na reklamu v závislosti od ich veku.
Ako sú deti reklamou ovplyvňované
Výskumy naznačujú, že čím viac dieťa sleduje televíziu, tým viac hračiek bude chcieť vlastniť. Obzvlášť, ak sleduje televíziu osamote. Osamelé dieťa sa nedokáže brániť voči reklamným stratégiám. Snaha naučiť ho chápať reklamu a vysporiadať sa s jej obsahom bude v dlhodobom horizonte jednoznačne užitočná. Neznamená to však, že vás zbaví dobiedzajúceho dieťaťa, ktoré neustále žiada to či ono. Koniec-koncov, aj dospelí často túžia po veciach, ktoré videli v reklame, a to aj napriek tomu, že ich nepotrebujú alebo existujú aj iné - lacnejšie a kvalitnejšie.
Zredukujte čas, ktorý vaše dieťa trávi sledovaním komerčnej televízie a bude toho menej chcieť.
Zníženie nežiadúcich vplyvov reklamy na dieťa
Malé deti – zhruba do piatich rokov- majú právo veriť reklame a nerozoznať reklamný spot od bežného programu v televízii. Jedným zo spôsobov, ako to ovplyvniť, je obmedziť čas strávený sledovaním komerčných programov. Obľúbený program môžete napríklad nahrať a dieťa si ho pozrie v inom čase a bez reklám. Alebo môžete kúpiť, či požičať si DVD s jeho obľúbenými rozprávkami.
So školopovinnými deťmi však treba o reklame hovoriť. Skúste svoje dieťa povzbudiť k tomu, aby vám vysvetlilo, čo sa mu reklama snaží povedať. Zamerajte sa na tie, ktoré dieťa sleduje najčastejšie.
Tieto otázky pomôžu dieťaťu porozmýšľať:
- Čo reklama ponúka? Čo to je? Načo to slúži? Dieťa identifikuje produkt a informácie o ňom.
- Aká stratégia je použitá na spropagovanie produktu? Dieťa si urobí obraz o tom, ako spraviť produkt zaujímavejším, atraktívnejším. Uvedomí si, že nemôže veriť všetkému, čo vidí v televízii, špeciálne tomu, čo vidí v reklame. Pomôže mu to zaujať spýtavý postoj k tvrdeniu.
Cieľom je pomôcť deťom nájsť rozdiel medzi informáciami o produkte a stratégiou použitou za účelom predaja.
Bežné reklamné stratégie
Ponúkame zoznam najbežnejších reklamných stratégií. Môžete ho použiť na spoločnú hru s dieťaťom. Nechajte ho prilepiť nálepku na pripravenú kartičku vždy, keď spozná niektorú zo stratégií v odvysielanej reklame.
Mediálna výchova v oblasti reklamy a spotrebného správania je mimoriadne dôležitá. Hoci dnešné deti sú omnoho vyspelejšie ako naša generácia v ich veku, stále sú veľmi ľahko manipulovateľné a zraniteľné. Spoločnosť ich zahlcuje čoraz väčším množstvom informácií a oberá ich tak o detstvo v pravom zmysle slova - bezstarostnosť, nevinnosť, hravosť, menej zodpovednosti, tlaku a stresu. Aby deti mohli byť deťmi, je dôležité poskytnúť im bezpečný priestor a chrániť ich.